Ny Morris Minor Van - Næsten Da!
Det går rigtig godt på Sri Lanka nu og der er gang i flere projekter. Dette billede viser den første varevogn af forhåbentlig en hel serie.
I flere år har vi produceret chassisrammen og alle pladedele til varekassen og førerhuset.
Nu har vi også lavet en varekasse helt i glasfiber. Den ser ud til at være bomstærk og dette første eksemplar vil blive afprøvet som vores egen firmabil. Når den har kørt rundt et stykke tid med store ilt og gasflasker, en 200 liters olietromle med dieselolie og andre barske sager på vejene i Sri Lanka, vil det vise sig om den er så god som den ser ud til.
Det eneste vi skal bruge af karosseriet fra en donorbil er dørene, bageste dørstolper og taget med instrumentbord ned til forreste
støddæmpervange. Resten har vi i nye pladedele. Vi skal også renovere og bruge alle mekaniske dele.
Morris Minor Van er meget sjælden på Sri Lanka, så vi må bruge 4-dørs som donor. Langt de fleste Morriser på Sri Lanka er 4 dørs og der er masser af vrag vi kan bruge selv om de er meget rustne. Vi skal jo kun bruge taget og instrumentbordet og det er jo ikke det der ruster mest. Ombygningen er let at foretage når vi udskifter hele bunden og forenden. De fleste der har en Van eller Pick-up har nok lagt mærke til at bageste dørstolpe er den samme som på en 4-dørs.
Kvaliteten af karosseriet bliver meget god. Endnu kan vi ikke lave en lakering så flot som det er muligt i Danmark. Det vi kan klare nu, kan bedst betegnes som en god garagelakering.
Lædersæder, gulvtæpper, dørbeklædning og evt. beklædning i varekassen kan blive virkelig flot.
Den mekaniske side af sagen er mere problematisk, da vi kommer til at mangle mange nye dele for at lave noget rigtig godt. Det er i øjeblikket ikke muligt at sende dele herfra til formålet. Mange dele kan dog renoveres til en høj standard lokalt. Resten kan køberen så selv skifte ud senere hvis ikke man er tilfreds med standarden.
Jeg ved endnu ikke hvad prisen bliver og om det vil være muligt at tage en bil til Danmark. Måske skal vi for brug i Danmark sende et
førerhus med danske papirer. Måske skal vi for brug i Danmark kun sende bilen uden mekaniske dele. Disse spørgsmål må vente indtil jeg har fået
en hjem til mig selv og har fundet ud af hvor besværligt det er og hvad det koster.
Jeg ved ikke om der er interesserede i Danmark, men lokalt kan der sælges en del og i andre lande er der også købere.
Det bliver spændende at se hvordan det udvikler sig.
Der bliver bedre plads i varerummet. Hjulkasserne er meget mindre.
Der er ikke mange, der vil lægge mærke til, at dette ikke er den originale varekasse.
Venlig hilsen
Anton Kamp
Februar 2003