Gas Van
En "genial" løsning!
Vi købte denne varevogn i sidste uge og jeg må sige at jeg blev meget nysgerrig da jeg så den. Jeg lærer noget nyt hver dag, men dette
er noget for sig. En simpel løsning nogenlunde pænt udført. Selvfølgelig måtte vi prøve at starte motoren.
Jeg så denne bil for 6-7 år side sammen med en lignende ved et bageri i Matara. Den har været i daglig brug indtil for et halvt år siden.
Ingen påfyldningsrør eller benzintank.
Ingen benzinpumpe. Ingen svømmerhus. Ingen choker. Ingen dyse og nål. Hvor dysen skulle være er der et kobberrør med en plastikslange
der går bag om viskermotoren, over batteriet og ind i bilen.
Inde i bilen finder vi mere plastikslange med en vandhane. Det kan ses, at der har stået en gasflaske foran passagersædet.
Da vi skruer kobberrøret ud finder vi en meget stor "dyse".
Overstørrelse nål mildt sagt. Ingen dæmperstempel.
En meget simpel ombygning til gasdrift. Vi satte plastikslangen på en gasflaske og startede motoren. Den snurrede lystigt og reagerede
på speederen som sædvanligt. Tilsyneladende opfører motoren sig meget almindeligt. Desværre er bilen i meget dårlig stand og uden bremser,
så vi kunne ikke prøve den af, men der er ingen tvivl om at systemet virker. Det ville være interessant at finde ud af hvor godt.
Hvad mon vores bilinspektør ville sige hvis vi møder op til syn med en løsning som denne? Vil vi køre derfra med nummerpladerne? Vil han bede
os om at fastgøre gasflasken? Vil han forlange rigtig gasslange? Vil han forlange magnetventil ved karburatoren? Eller vil han ringe efter
politiet og få os spærret inde?
Jeg har set to andre systemer i Sri Lanka. Et meget simpelt hvor en slange var bundet fast til luftfilterhuset med en snor så motoren kunne
suge gassen til sig og et hvor der var boret en studs ind i siden på karburatoren. Begge havde en gasflaske stående foran passagersædet.
Begge havde benzinpumpe og kunne starte og køre på benzin.
Jeg har spurgt flere, men ingen har hørt om ulykker med denne primitive form for gasdrift.
Man skal ikke lade sig forbløffe når det gælder specielle ombygninger på en Morris Minor. Alt kan lade sig gøre.
Walahanduwa, 7. juni 2008.
Anton